Met de start van het toeristisch seizoen in april lanceert ondernemersvereniging Toerisme de Baronie de nieuwe regionaam ‘Grensland De Baronie’. Met deze naam promoten de 149 aangesloten leden het groene hart tussen Breda, Tilburg en de Belgische grens. Dat dit grensgebied een aantrekkingskracht heeft op toeristen blijkt wel uit de toename in het aantal overnachtingen. Maar liefst 50% meer dan 5 jaar geleden, blijkt uit de gegevens van de ABG-gemeenten. Als het aan de ondernemers ligt worden dit er nog veel meer. Met een promotiecampagne zet de vereniging in op het aantrekken van meer toeristen. Niet alleen uit Nederland, maar ook uit België en Duitsland.

De nieuwe regionaam ‘Grensland De Baronie’ en de promotiecampagne vloeien voort uit een 2-jarig onderzoek dat de vereniging deed in samenwerking met een groot marketingbureau. Door dit onderzoek kwamen niet alleen de doelgroepen maar ook de unieke kenmerken van het gebied bovendrijven: immens groen, de Fietsallee, charmante dorpjes met volop horeca, bijzondere verhalen én natuurlijk de grens, die altijd al een aantrekkingskracht heeft gehad op mensen.

Speeltuin van de adel

Het gebied kenmerkt zich ook door de aanwezigheid van veel eeuwenoude landgoederen. Vroeger was deze regio de ‘speeltuin van de adel’, zelfs van de Oranje-Nassaus. Nu kunnen rustzoekers en families hier op adem komen om te wandelen en fietsen in het groen én langs de grens. En zich onderweg via infopanelen, QR-codes en via een interactieve routeapp laten informeren over de boeiende verhalen die er te vertellen zijn.

Nieuwe website

Met veel aantrekkelijke foto’s en filmpjes promoot de ondernemersvereniging de regio ‘Grensland De Baronie’ op hun nieuwe website. Speciaal voor Duitse gasten is deze binnenkort ook in een Duitstalige versie beschikbaar. Want uit onderzoek van Brabant Partners (voorheen Visit Brabant, red.) steekt ook de Duitse toerist steeds vaker de grens over om in Brabant te verblijven. Meer toeristen betekent een impuls voor de lokale economie. En dus hebben de 149 aangesloten bedrijven hun krachten gebundeld om dit bijzondere grensland nog beter te promoten.