Bij D66 staan inwoners en ondernemers centraal. Zij zijn het kloppende hart van onze gemeente. Daarom maken wij ons sterk voor een gemeente waar dienstverlening en burgerparticipatie op orde zijn. Helaas zien wij dat dit niet altijd lukt.

Recent onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten laat zien dat inwoners behoefte hebben aan een toegankelijke gemeente die hen serieus neemt en goed communiceert. Helaas gaat dit in Gilze en Rijen vaak niet goed. Bijvoorbeeld de meldingen via de BeterBuiten-app. Op social media geven inwoners regelmatig aan een slechte terugkoppeling of zelfs geen terugkoppeling te krijgen. Ook ervaren zij onvoldoende communicatie over zaken die direct impact hebben, zoals omleidingen of te late aanvragen voor kapvergunningen (de bomen zijn dan al gekapt). Dit verergert de frustraties.

Antonet Krol D66-raadslid: “Onlangs werd er een afvalenquête gehouden onder de inwoners. Hieruit kwamen goede ideeën en waardevolle suggesties. Helaas gaat het college van B&W, met instemming van de coalitiepartijen (GGR, Kern ’75 en PvdA), hier niets mee doen. D66 vroeg wethouder Machielsen (Kern’75) of hij wilde kijken naar een onbemande avondopenstelling van de milieustraat of het verschuiven van de openingstijden, dit zou kostenneutraal moeten kunnen. Helaas was hij hiertoe niet bereid. Waarom vraag je inbreng van inwoners als je er toch niets mee van plan bent, vragen wij ons af?”

Ruimte voor verbetering

Van de burgerinitiatieven die tot nu toe zijn ingediend, zijn er weinig gerealiseerd, zoals bedoeld door de indieners. Dit komt doordat het college en de coalitiepartijen er vaak hun eigen stempel op willen drukken. Het gevolg? Inwoners voelen zich niet serieus behandeld.

Ook lopen vrijwilligers nog al eens tegen obstakels aan, zoals onvoldoende ondersteuning vanuit de gemeentelijke organisatie. Hierdoor haken zij af, terwijl hun inzet juist zo belangrijk is voor onze gemeenschap.

D66 blijft zich inzetten voor een gemeente waar inwoners zich gehoord en gewaardeerd voelen. Want wij geloven dat betere dienstverlening en burgerparticipatie vaak in kleine dingen zit, zoals goede terugkoppeling, heldere communicatie en het serieus nemen van inwonersinitiatieven. Samen kunnen we Gilze en Rijen sterker maken.

Reageren kan via fractie@D66gilzerijen.nl