Het waren de roerige jaren 70. De tijd van de dolle Mina’s die de herensociëteiten in de ban deden. De Boomers preekten revolutie en richtten de sosjale joenits op. Ook Gilze deed mee in deze wereldrevolutie. Het Sosjaal Kultureel Werk kwam van de grond en er was ook een heuse demonstratie in het dorp. Spandoeken en de leus ‘de Tip moet blijven’ werd luid gescandeerd. Ik mocht ook de barricades mee op want onze kapel ‘de Blaosbalgen’ fungeerde als strijdorkest. De Purperen Heide werd omgetoverd tot ‘hoe schôn is ons Tipke!’

En het werkte. De Tip bleef.

Kastelein Kees moest er naast blijven werken, want de omzet was matig. Met carnaval werd de huiskamer omgebouwd tot feestcafé. Een groot feestmasker tegen de eikenhouten servieskast en aangekleed ging uit. De kapel mocht altijd binnen komen van Rika, maar die mannen met de capen en de steken moesten soms maar buiten blijven staan. Dat leek te veel op een sociëteit. ‘Die natnekken komen mijn huiskamer niet in!’ aldus een resolute kasteleinsvrouw.

In de jaren '80 vond de seksuele revolutie plaats en nam de lhbtqia+ gemeenschap de Tip over. De regenboogvlag bestond nog niet, de millennials waren nog lang niet geboren maar lesbisch koppel Annemarie en Meta bestierde de Tip.

Intussen was het een bruin café geworden met twee ingangen. Wacht eens, is daar niet een liedje van? Ja, in 1992 werd tijdens de Revue 1000 jaar Gilze de Tiptango uitgevoerd met daarin de onsterfelijke zinnen: ‘Typical de Tip, Je bent binnen in een wip, Maar de uitgang, die is kwijt.’

Intussen zijn we eigenlijk die hele Tip al lange tijd kwijt. Beide ingangen zijn al een tiental jaren hermetisch afgesloten. De laatste schilderbeurt van de voordeur was al weer drie jaar geleden en dat zie je er wel aan af. De kunstsneeuw tegen het zijraampje is duidelijk van betere kwaliteit en dateert alweer van de kerst 10 jaar geleden. Het zou er binnen mooi uit moeten zien, maar dat hebben we alleen van horen zeggen. En dan haalt de Tip ineens de voorpagina, nog wel met een buitenkant verhaal. Twee heren van de baby boom generatie presenteren hun plannen. De sociëteit komt terug. De Tip wordt een exclusieve club. Only members. Je koopt je als het ware in. Mooi initiatief, stevig plan, maar het zal mij benieuwen. Terugkijken is makkelijk, maar de toekomst blijft onzeker. Het is zeker nog geen ‘Wijnen, wijnen, wijnen’

Gilze kom op! Wie helpt ad interim bestuurders Aimé en Willem en geeft hen de Gouden Tip om dit sociaal stappenplan te realiseren?