De Open dag van de werkzaamheden aan de N282 en de N260A was met meer dan 250 bezoekers goed bezocht. De provincie Noord-Brabant en bouwbedrijf Heijmans kijken dan ook terug op een geslaagde dag. Aanwezigen konden op zaterdag 7 september niet alleen de uitgevoerde werkzaamheden van dichtbij bekijken, maar ook de machines waarmee de reconstructie werd verricht. Kinderen konden zelf graven en ook springen op een springkussen. Leuk, zo’n Open dag, maar het doel van het project N282/N260A is natuurlijk een betere doorstroming en zeker ook een veilige verkeerssituatie. Vorige week zijn de laatste werkzaamheden van fase 1 verricht. Er is nu sprake van een winterstop.

Door Brigitte Laurijsen

Wie zich de afgelopen tijd in het project heeft verdiept, weet dat de reconstructie uit twee fases bestaat, dit als gevolg van de stikstofregels. In de week voordat op maandag 11 november de winterstop van start ging, werden de laatste stukken geleiderail en verkeersborden geplaatst. Ook zijn nog wat werkzaamheden aan het groen verricht. Welke andere werkzaamheden in 2024 zijn uitgevoerd leest u verderop in dit artikel onder ‘Terugblik’. Eerst worden de werkzaamheden van fase 2025 op een rijtje gezet.

Winterstop en planning

De winterstop houdt in dat alle werkzaamheden ten oosten van de Europalaan zijn afgerond, dat weggebruikers over de volledige N282 80 kilometer per uur kunnen rijden en dat buiten vrijwel geen reconstructie-activiteiten meer te zien zijn. Achter de schermen wordt uiteraard nog wel aan de planning voor de uitvoering van 2025 gewerkt. Naar verwachting gaat fase 2 medio maart 2025 van start. Op het programma staat onder meer de reconstructie van de N282 ten westen van de Europalaan. Tot aan de Julianastraat wordt het 2 x 2-baans en vanaf de Julianastraat tot aan de Oosterhoutseweg wordt een nieuwe deklaag aan gebracht.

Verkeersregelinstallaties

Aan de diverse kruisingen worden eveneens werkzaamheden verricht. Sterker nog, de kruisingen van de N282 met de Oosterhoutseweg, de Julianastraat en de Europalaan worden volledig vernieuwd en voorzien van dynamische, slimme verkeersregelinstallaties. Niet alleen voor automobilisten, maar ook voor fietsers. Ook wordt het nieuwe tweerichtingenfietspad tot aan de Broodbaan verlengd.

Terugblik Fase 1

In 2024 vond ten oosten van de Europalaan een reconstructie van de N282 plaats met als gevolg dat de 2 x 1-baans rijstrook is gewijzigd in 2 x 2. Ook is langs een groot deel van het project een nieuw tweerichtingenfietspad aangelegd.

Verder is een verbindingsboog aangelegd waardoor verkeer van Tilburg naar Breda en andersom ongehinderd door kan rijden zonder daarbij door Hulten te hoeven rijden. Ook is de kruising Broekdijk omgebouwd naar een rotonde. De vervanging door stil asfalt, het nemen van attentieverhogende maatregelen en het instellen van een vrachtwagenverbod waren andere werkzaamheden. Tot slot is een nieuwe bushalte aangelegd en is de spottersplaats verplaatst. Kortom, de nu afgeronde fase 1 was veelomvattend. Wie de toekomstige werkzaamheden wil volgen, kan dat doen via de Heijmans Bouwapp.