Weggebruikers rond Rijen, Hulten en Gilze opgelet: het verkeer rijdt vanaf zaterdag 13 juli over de nieuwe verbindingsboog, de nieuwe oostbaan van de N260A en de nieuwe zuidbaan van de N282 (tot kruising Europalaan). Fotograaf Cor de Kok ging er vlak voor de openstelling een kijkje nemen en maakte er bijgaande reportage.

De Provincie Noord-Brabant en aannemer Heijmans blikken terug op de eerste zes maanden van 2024 en staat zo stil bij wat er dit jaar allemaal al is bereikt met het project:

Januari – maart: Voorbereidende werkzaamheden, waaronder vergunningen, grondaankopen, ontwerpdetails, bomenkap en verleggen van laatste kabels en leidingen.

Maart-april: Het nieuwe tweerichtingenfietspad is aangelegd ten oosten van de N260A en ten noorden van de N282 (tot de Oosterhoutseweg).

April: Om een veilige afwikkeling van bouwverkeer en weggebruikers mogelijk te maken en doorstroming van gemotoriseerd verkeer tijdens de werkzaamheden te borgen, is een tijdelijke rotonde op de N282 op de kruising Europalaan gerealiseerd.

April: De N282 tussen kruising Broekdijk en kruising Europalaan is versmald. Dit is gedaan om de nieuwe zuidelijke rijbaan te kunnen maken.

Mei: De nieuwe zuidelijke rijbaan van de N282 is gerealiseerd.

Mei: Nieuwe spottersplek gerealiseerd ten oosten van de N260A. In overleg met spotters is een verhoging aangebracht om de spotters beter zicht te geven op de start- en landingsbaan van de luchtmachtbasis.

Juni - juli: Ombouw van kruising N260-N260A. Er zijn nieuwe uitvoegstroken gerealiseerd die aansluiten op de verbrede N260A. Daarnaast is de verkeersregelinstallatie volledig vervangen. Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd terwijl de N260 (Burgemeester Letschertweg) geopend was voor gemotoriseerd verkeer; in een versmald verkeerssysteem.

Juni – juli: De persleiding voor afvalwater die langs de N260A loopt is afgekoppeld, overgezet op een tijdelijke persleiding (de grote koperen buizen die u naast het hek van de luchtmachtbasis heeft zien liggen) om vervolgens te zijn omgekoppeld naar een nieuwe persleiding. Dit is nodig om de westelijke rijbaan van de N260A te kunnen maken.

Juni – juli: De nieuwe oostbaan van de N260A is gerealiseerd, inclusief nieuwe uitvoeger voor zweefvliegclub GLC Illustrious en de nieuwe spottersplek.

Juni – juli: Op het terrein van de voormalige truckparking achter het inmiddels gesloten restaurant ’t Vliegveld zijn de nieuwe verbindingsboog (die de N260A en N282 aan elkaar verbindt) en de geluidswerende grondwal gerealiseerd.

Juli: Het verkeer rijdt vanaf 13 juli over de nieuwe verbindingsboog, de nieuwe oostbaan van de N260A en de nieuwe zuidbaan van de N282 (tot kruising Europalaan).

Vooruitblik werkzaamheden tweede helft 2024:

Tijdens de zomervakantie gaan de werklui, met een korte onderbreking voor een welverdiende bouwvak, door met het verbeteren van de N282. Dit najaar staan de volgende werkzaamheden nog op de planning:

Augustus – september: Realisatie van de nieuwe westbaan van de N260A en de noordbaan van de N282 (tot kruising Europalaan).

September – oktober: aan de slag in Hulten. De kruising Broekdijk wordt omgebouwd tot een rotonde. De N282 wordt tussen kruising Broekdijk en Rijksweg 7 voorzien van 2 attentieverhogende maatregelen (uitbuigingen), stil asfalt én nieuwe verlichtingsarmaturen. Tot slot komt er een vrachtwagenverbod dat geldt voor doorgaand vrachtverkeer tussen de kruising van de N282 met de N260.

Als de werkzaamheden in Hulten zijn afgerond, is het werk voor 2024 gedaan. Begin 2025 wordt het project afgerond. Wat er in 2025 gaat gebeuren, wordt later bekendgemaakt.

Werkzaamheden onder de grond

Wat er boven de grond gebeurt, is voor iedereen zichtbaar. Maar een deel van het project vindt plaats onder maaiveld, oftewel onder de grond. Om een beeld te geven van de hoeveelheid werk die er verricht wordt buiten het zicht van veel mensen, bij deze wat cijfers:

- Er is in totaal bijna 4 kilometer aan kabels en leidingen verlegd

- Er is ook bijna 4 kilometer aan nieuwe sloten gegraven. Na de zomer komt daar nog 600 meter bij

- Er wordt in totaal anderhalve kilometer aan nieuwe persleiding gelegd

- Er wordt één nieuwe faunaduiker in beton van 400mm dikte met een lengte van 75 meter aangelegd

- Daarnaast wordt één faunaduiker in beton van 1400mm dikte deels uit elkaar gehaald en met zo'n 27 meter verlengd tot in totaal 75 meter

Het werk in de ondergrond heeft ook gevolgen voor het werk boven de grond; het nieuwe tweerichtingenfietspad in het bijzonder. Een vraag die regelmatig wordt gesteld is: ‘waarom bestaat het tweerichtingenfietspad niet overal uit asfalt?’ Dat heeft te maken met wat er onder de grond ligt. Op de plekken waar het fietspad uit tegels bestaat, liggen kritische kabels en leidingen onder het fietspad. Deze kabels en leidingen moeten te allen tijde bereikbaar zijn. Tegels zijn veel makkelijker en sneller te verwijderen en terug te plaatsen dan asfalt.

Meer informatie

Meer informatie over de N282/N260A is te vinden op www.brabant.nl/N282 en via de Heijmans Bouwapp. Vragen of opmerkingen? Neem contact op via N282@brabant.nl of N282-N260@heijmans.nl

Open dag

Altijd al eens een kijkje willen nemen bij de speciale machines die bij de aanleg of het onderhoud van een weg worden ingezet? Grijp dan je kans en bezoek op zaterdag 7 september van 10.00 tot 14.00 uur de Open Dag van de provinciale weg N282.