In Cultureel Centrum de Boodschap in Rijen vond op maandag 11 maart een informatieavond plaats over de werkzaamheden aan en rondom de spooronderdoorgang van de N631. De bijeenkomst in zaal ‘De Leerlooierij’ werd door veel belangstellenden bijgewoond. Onder hen waren omwonenden en andere weggebruikers. Zij bekeken niet alleen de plannen die op de tafels waren uitgespreid, maar gingen ook in gesprek met vertegenwoordigers van de bij de toekomstige werkzaamheden betrokken partijen.

Door Brigitte Laurijsen

De organisatie van de inloopavond was in handen van BAM Infra, het bedrijf dat na aannemer Heijmans de volgende fase van de wegwerkzaamheden gaat uitvoeren. Ook diverse medewerkers van de provincie Noord-Brabant waren in Cultureel Centrum de Boodschap aanwezig. Belangstellenden ontvingen bij binnenkomst koffie of thee en werden ook getrakteerd op iets lekkers: een appelflap. Daarna was het tijd om de bouwplannen te bekijken.

Over de situatieschetsen werden ook vragen gesteld en opmerkingen gemaakt. Ter sprake kwamen onder meer de exacte locaties van het snelfietspad en de voetgangersoversteekplaats en de veiligheid in het algemeen. Ook de tijdelijke wegafsluiting was onderwerp van gesprek. Hoewel ook trillingen, scheuren en geluidsoverlast als gevolg van het vele treinverkeer werden aangekaart, konden de vertegenwoordigers van de bij de bouw betrokken partijen daarover geen informatie verschaffen en er ook geen oplossing voor aandragen. Die overlast heeft immers niets met de bouwwerkzaamheden te maken.

Stand van zaken

Hoewel er door aannemer Heijmans sinds eind 2022 veel werkzaamheden zijn verricht en de verkeerssituatie er op dit moment al totaal anders uit ziet dan voorheen, staat er nog veel op het programma. De komende weken wordt volop gewerkt aan de afbouw van de onderdoorgang. Er wordt een pompinstallatie aangebracht die ervoor zorgt dat het regenwater in de tunnelbak wordt afgevoerd. Om de buitenwanden een natuurlijke uitstraling te geven krijgen deze een coating in aardekleur. Ook komt op alle wanden een hekwerk te staan. In de plint van de wanden net boven het fietspad wordt LED-verlichting aangebracht.

Begin april komt de volgende bouwfase in beeld. De N631 moet op de onderdoorgang worden aangesloten. De tijdelijk aangelegde bypass en de tijdelijke overweg worden daarna verwijderd. De provincie heeft voor deze fase een aanbesteding gedaan; daarbij is BAM Infra als nieuwe aannemer geselecteerd. Heijmans ontmantelt het bouwterrein begin april en draagt het over aan BAM Infra. Dat bedrijf begint op 22 april met zijn werkzaamheden. Naar verwachting wordt tot en met 21 juni gewerkt aan de onderdoorgang gewerkt en van 10 juni tot 5 juli aan het snelfietspad.

Afsluiting

Behalve aan de spooronderdoorgang zelf wordt ook aan de Nassaulaan en de rotonde gewerkt, hetgeen betekent dat bij de rotonde volgens de voorlopige planning van 11 juli tot en met 12 juli sprake is van een nachtafsluiting. Er staan nog diverse andere werkzaamheden op het programma, zoals de weginfra aan de Vijf Eiken, de parkeerplaats bij de manege, een wadi en tot slot het aansluiten van het fietspad. Wanneer alles volgens de planning verloopt, zijn de werkzaamheden na 11 oktober 2024 gereed.