In ’t Vermaeck in Rijen vond op donderdag 29 februari een informatieavond plaats over de plannen voor de reconstructie van de N282 en de N260A. Tijdens de inloopavond werd duidelijk dat beide wegen een metamorfose ondergaan. Onder de geïnteresseerde aanwezigen waren omwonenden, weggebruikers en andere betrokkenen. Zij konden de papieren plannen bekijken die op de diverse tafels waren uitgespreid. Ook was het mogelijk om vragen te stellen aan vertegenwoordigers van de provincie Noord-Brabant en van aannemer Heijmans Infra B.V.

Door Brigitte Laurijsen

De plannen konden worden bekeken onder het genot van een kopje koffie of een ander drankje. Van die gelegenheid werd veelvuldig gebruik gemaakt en ook van de mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan. Laurens den Oudsten, contractmanager/adviseur van de provincie Noord-Brabant, vertelt desgevraagd: ”Samen met opdrachtnemer Heijmans kijkt de provincie positief terug op een drukbezochte inloopbijeenkomst. We zien dat de betrokkenheid van de omgeving op het project groot is.” Tijdens de bijeenkomst werden onder meer vragen gesteld over de inrichting van de nieuwe kruisingen en over hoe de nieuwe verbindende aansluiting van de N282 nabij Hulten er uit komt te zien.

Het project wordt in twee delen uitgevoerd. Gevraagd naar welke (weg)werkzaamheden tot nu toe zijn verricht, antwoordt Den Oudsten: ”Vrijwel alle kabels en leidingen zijn verlegd en ook de noodzakelijke bomen zijn gekapt. We zijn nu bezig met de eerste werkzaamheden aan het nieuwe fietspad, dat aan de noordzijde van de N282 komt te liggen. Op verschillende plekken aan de N282 zullen in de komende periode steeds meer werkzaamheden gaan plaatsvinden.” Naar verwachting zal het nieuwe fietspad in het najaar van 2024 grotendeels klaar zijn. Het fietspad aan de zuidzijde wordt verwijderd.

Motivatie

Doorstroming en veiligheid. Dat zijn de belangrijkste doelen van de geplande reconstructie. De lange dagelijkse wachtrijen om de N282 op te komen zijn velen een doorn in het oog en dat geldt zeker ook voor de mogelijkheid om die weg bij Hulten over te steken. Zeker bij Hulten ondergaat de weg een metamorfose. Daar worden diverse maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te vergroten en verkeershinder te beperken. Zo komt er in Hulten een verbod op doorgaand vrachtverkeer, evenals een rotonde op het kruispunt met de Broekdijk.

De werkzaamheden worden in twee delen uitgevoerd. Het eerste deel loopt van de kruising N260/N260A (Burgemeester Letschertweg/Burgemeester Ballingsweg) tot aan de kruising met de Europalaan, inclusief de nieuwe verbindingsboog N260A/282 (Burgemeester Ballingsweg/Rijksweg). Bij de Europalaan komt een tijdelijke rotonde. Ook het fietspad tussen de Broekdijk en de Oosterhoutseweg (N631) wordt in de eerste periode aangelegd. In de tweede periode wordt de N282 vanaf de kruising met de Julianastraat tot aan de Europalaan naar 2 x 2 rijstroken verbreed. De verkeerslichten worden vervangen door zo genoemde intelligente verkeerslichten.

Natuurcompensatie

Het eerste gedeelte wordt uitgevoerd in 2024 en het tweede gedeelte in 2025, maar het blijft niet bij deze wegwerkzaamheden alleen. Aangezien voor de werkzaamheden bomen moesten worden gekapt, vindt natuurcompensatie plaats. Laurens den Oudsten van provincie Noord-Brabant vertelt hierover: ”Alle gekapte bomen worden gecompenseerd. Dit doen we door een deel terug te planten aan de N282. Een ander groot deel wordt terug geplant in de vorm van bos. We hebben hiervoor reeds een perceel aan de A58 ingeplant, met ruim 540 bomen. We zijn nu bezig met de voorbereiding voor de inplant van een tweede perceel, aan de Broekdijk, waar we het overige deel terug planten.”