Tijdens de raadsvergadering op 19 februari, wordt het raadsvoorstel behandeld om het pand Anne Frankplein 12 aan te kopen en daar de ABG-organisatie te huisvesten.

Het CDA is voorstander van één gezamenlijke huisvesting voor de ABG-organisatie. De samenwerking en efficiency worden verbeterd als de ambtenaren gezamenlijk vanuit één locatie hun werkzaamheden kunnen uitvoeren.

Oorspronkelijk waren de voormalige hockeyvelden als vestigingsplek in beeld. Maar inmiddels is de blik gericht op het pand aan het Anne Frankplein. Het CDA vindt ook dat het Anne Frankplein voordelen biedt ten opzichte van de voormalige hockeyvelden. Het is een toplocatie in de nieuwe stationsomgeving en er zijn minder onzekerheden over het tijdstip dat het pand gereed kan zijn. Goede communicatie met omwonenden over bijvoorbeeld parkeren mag in het proces niet ontbreken.

Besluitvorming versnipperd

Het CDA betreurt echter dat de besluitvorming over de ABG-huisvesting versnipperd plaatsvindt. Het college had eerder toegezegd dat één integraal besluit zou worden genomen over zowel de ABG-huisvesting als over de huisvesting van de bestuurszetel. Hierbij zouden alle kosten voor onze gemeente in beeld worden gebracht.

Het college heeft echter besloten dat er de komende raadsvergadering al een besluit moet worden genomen over de aankoop van het pand aan het Anne Frankplein. Vervolgens wordt pas in de raadsvergadering van mei 2024 het totale integrale plan aan de gemeenteraad voorgelegd. Het CDA had liever gezien dat de beslissing over de aankoop van het pand pas in mei zou worden genomen. Dan hadden we een totaalplaatje gehad.

Maximumbudget

Omdat het besluit toch nu al genomen moet worden, zal het CDA hieraan de voorwaarde verbinden dat het college een toezegging doet. De aankoop van het pand aan het Anne Frankplein en de daaropvolgende verbouwingsinvesteringen moeten binnen het kostenbudget blijven dat was gereserveerd voor de nieuwbouwplannen op de voormalig hockeyvelden. Het feit dat de beslissing in twee raadsvergaderingen genomen moet worden, mag er niet toe leiden dat we op een lopende trein stappen en dat we tijdens de raadsvergadering in mei met onverwacht hogere kosten worden geconfronteerd. Kortom we willen met het college een taakstellend maximumbudget afspreken, zodat we grip hebben op de totale kosten om de centrale gezamenlijke huisvesting van de ABG-organisatie te realiseren.

Als u nog vragen heeft over dit onderwerp of over andere zaken, neem vooral contact met ons op. Dat kan via onze fractievoorzitter Janet Frankemölle j.frankemolle@cdagilzerijen.nl of via onze secretaris Connie Hartog secretaris@cdagilzerijen.nl.

Bert Rops, lid commissie middelen