De afgelopen weken stond het project spoorzone (weer) op de raadsagenda. De raad ging akkoord met de eisen die aan de nieuwe spoorzone worden gesteld en stemde in met de Bestuursovereenkomst die met het Rijk en provincie wordt gesloten om het te financieren. De kosten, die in 2020 nog op €40.000.000 werden geraamd, zijn inmiddels opgelopen naar €65.000.000 (prijspeil 2022). Daarvan betaalt de gemeente €16.200.000 (plus prijsstijgingen vanaf 2022).

Terwijl inmiddels aan de Oosterhoutseweg de nieuwe spoortunnel er afgelopen zomer ingeschoven is, schiet het nog niet erg op met de ontwikkeling van de spoorzone, inclusief spoortunnel aan de Julianastraat in Rijen. De reden is tweeërlei: de gemeenteraad heeft inmiddels (mede op aandringen van D66) besloten dat het geen auto-te-gast tunnel gaat worden, maar een langzaamverkeerstunnel. Die is niet alleen veel veiliger voor fietsers, maar ook goedkoper (10 miljoen minder dan auto-te-gast tunnel).

De andere reden is dat de kosten inmiddels zo hoog opgelopen waren dat de financiële afspraken met Rijk en provincie niet meer golden. De onderhandelingen hierover hebben bijna anderhalf jaar geduurd.

Blij

Frits van Vugt, raadslid D66: “We zijn blij dat deze onderhandelingen hebben geleid tot overeenstemming. Maar dat onze gemeentelijke bijdrage omhoog gaat van ruim €10 miljoen naar ruim 16, waar dan nog de prijsstijgingen bovenop komen, is minder goed nieuws. De gemeente staat financieel al meerjarig in de rode cijfers, dus dit is voor ons echt de limiet. Zeker als je weet dat wij als gemeente 25,7% bijdragen aan de totale kosten, terwijl de gemeente Vught bij haar spoorproject slechts 3,2 % bijdraagt en Boxtel 15,6%.”

Twijfels

Toch zijn er nog diverse zaken onduidelijk, die de komende tijd helder moeten gaan worden. Zo zijn er twijfels over de parkeerdrukte aan de zuidzijde van het spoor. Ook is de doorgang van voetgangers van noord naar zuid, en omgekeerd, nog niet optimaal. Bij het stationsgebouw komen verkeersstromen bij elkaar (snelfietsroute, auto’s, bus, voetgangers), hetgeen tot gevaarlijke situaties kan leiden. D66 houdt de vinger aan de pols, zodat Rijen eindelijk een mooie, maar ook veilige en comfortabele stationsomgeving gaat krijgen.

Opmerkingen of vragen? Neem contact met ons op: mail fractie@D66gilzerijen.nl