Op zondag 22 oktober staan 38 organisaties voor je klaar tijdens de Welzijns- en zorgmarkt. Al deze organisaties werken in de vier dorpen: Gilze, Hulten, Rijen en Molenschot.

De markt is bedoeld om inwoners te laten zien wat er te brengen en te halen valt in deze gemeente op het gebied van wonen & welzijn, zorg, gezondheid & WMO en Advies & Hulp. Deze week alvast een inkijkje in wat er te doen is.

Wonen & Welzijn: ontmoet medewerkers van de woningcorporatie of ontmoet vrijwilligers van het AZC Gilze, die lekkere hapjes maken uit diverse culturen. Of stel je vraag aan de wijkagent die ook aanwezig is. Alle kinderen die opgroeien in onze gemeente kunnen meedoen met Sport en Cultuur. Wist je dat er diverse regelingen zijn waar ouders gebruik van kunnen maken als zij op dit moment geen sport- of muzieklessen kunnen betalen voor hun kinderen? Je kan je vragen stellen aan stichting Leergeld en aan Cultuurplaats. Of ontmoet Stichting de Muzikale Oktopus die zich inzet voor kinderen en (jong)volwassenen met een beperking om zich muzikaal te uiten.

Zorg

Je vindt er 15 organisaties die zich beroepsmatig of vrijwillig inzetten voor de zorg voor mensen die kwetsbaar zijn. Zo kun je al je vragen stellen aan de wijkzorg van Thebe en diverse thuiszorgorganisaties. Maar je ontmoet er ook verenigingen zoals de Zonnebloem, Dementievriendelijke Gemeente en het lokaal steunpunt Mantelzorg. En wat te denken van de dagbestedingen (met en zonder indicatie) voor mensen met dementie, niet aangeboren hersenletsel of voor mensen die graag wat meer onder de mensen willen zijn?

De weg vinden

Mia Hesemans (secretaris van de Dagactiviteit ‘VoorMekaar’ in Rijen) is één van de vrijwilligers en drijvende krachten achter de organisatie van deze Welzijns- en zorgmarkt. Mia geeft aan waarom deze markt zo belangrijk is: “Veel mensen die hulp of zorg nodig hebben, weten de weg niet. Ze hebben geen idee van de regelingen of de voorzieningen waar zij gebruik van kunnen maken, daarom hopen wij veel inwoners te bereiken op deze dag, wij helpen je zodat je vraag op de goede plek komt.”