Dit weekblad geeft sinds afgelopen week een tweewekelijks extra podium aan maatschappelijke organisaties onder de titel ’Weekblad Gilze & Rijen verbindt’. Het CDA Gilze en Rijen ondersteunt dit initiatief van het weekblad van harte. Hoe meer bekendheid hoe beter.

In onze contacten met inwoners blijkt dat er behoefte is aan informatie. Niet alleen het geven van een gezicht aan de diverse organisaties is nodig en belangrijk, maar zeker ook een fysiek en goed bereikbaar (zorg)loket waar mensen terecht kunnen met hulpvragen voor de overheid.

Verantwoordelijkheid gemeente

Uit onderzoek van de nationale ombudsman blijkt, dat voor steeds meer mensen de overheid verder uit het zicht verdwijnt. In de toekomst moeten onze inwoners niet verdwalen en vastlopen omdat ze de overheid, waaronder de gemeente, niet meer weten te vinden. Als inwoners in de knel komen moeten zij worden geholpen.

Publieke dienstverlening

De publieke dienstverlening wordt in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar ondanks alle digitale informatie en aanvraagformulieren zal het altijd nodig blijven dat medewerkers van de publieke dienstverlening van de gemeente ook persoonlijk bereikbaar zijn. Een inwoner moet op het gemeentehuis binnen kunnen lopen en zeggen: ”dit is mijn probleem, kunt u mij helpen?”

Eén loket

Ook in de toekomst hebben onze inwoners recht op persoonlijk contact. Dit kan natuurlijk voor wie dat wil en kan via een website of app. Maar daarnaast vindt het CDA het zeer belangrijk dat iedereen de mogelijkheid heeft om persoonlijk in gesprek te gaan. Het CDA pleit al veel langer voor één fysiek loket voor (zorg)vragen op het gemeentehuis. Wij zijn tevreden dat in het laatste onderzoek over de invulling van het toekomstige gemeentehuis fysieke dienstverlening (de balie) is opgenomen in het programma van eisen. Het CDA vindt het belangrijk om daar een bemenst (zorg)loket aan toe te voegen.

Meer over dit onderwerp via algemene contactgegevens CDA : secretaris@cdagilzerijen.nl of 06 26 932 708

Lenie Schuermans

CDA-commissielid Samenleving