Vanaf het allereerste uur was Josien van Haperen (62) vrijwilliger bij VIPvoorElkaar. Ze bouwde de vrijwilligersorganisatie mee op en maakte in de afgelopen tien jaar de enorme ontwikkeling mee. Vorige week woensdag bemande ze voor het laatst de VipvoorElkaar-ontmoetingsplek in de Jumbo in Gilze. Deze week draagt ze al haar online loket-werkzaamheden over aan het team. Met het naderende pensioen van haar man is het tijd voor een nieuwe levensfase. Josien blikt in dit interview met veel voldoening terug op haar VIP-periode.

Door Dianne Huijskens

“Mensen bij elkaar brengen, op basis van hun talenten, dát vind ik fantastisch om te doen”, vertelt Josien. Ook in haar professionele loopbaan, eerst als docent beroepskeuze-advies aan het ROC en later als adviseur bij het Provinciaal Steunpunt Werkgelegenheid, was Josien, zoals ze het zelf noemt, een echte draadjes-aan-elkaar-knoper. Een verbinder, die met allerlei doelgroepen en op veel verschillende projecten heeft gewerkt. Gezondheidsproblemen dwongen haar wat kalmer aan te doen. Vrijwilligerswerk bij VIPvoorelkaar bleek toen een ideale invulling voor haar dagen. Zeker omdat Josien, in haar backofficefunctie, zelf kon bepalen waar en op welke momenten ze werkte.

Kinderschoenen

Toen Josien als vrijwilliger bij VIPvoorElkaar startte, stond alles nog heel erg in de kinderschoenen. “We begonnen met een aantal hulpvragen waar we vrijwilligers voor zochten. Dat ging nog best knullig: met iedereen hield ik een persoonlijk gesprek, waar heel veel tijd in ging zitten. Ik registreerde alles in een Exel overzichtje. Met zeven gesprekken per week zat ik aardig aan mijn max. Dat schoot dus niet echt op. We zijn toen gaan kijken hoe we onze scope groter konden maken. Dat lukte door aan te sluiten bij NLvoorElkaar, een startup destijds. Als ‘sub-label’ konden we gebruik maken van hun website, met daarin een goed matchingsysteem. Vanuit mijn werk kende ik dit soort systemen al, maar deze website zat echt heel goed in elkaar. Mensen konden voortaan zelf hun vraag en aanbod op de website plaatsen. Natuurlijk hielden wij op de achtergrond de boel goed in de gaten, belden mensen na of hielpen met een account aanmaken. Onze groei explodeerde door deze nieuwe aanpak.”

Erin duiken en oplossingen zoeken

Josiens vrijwilligerswerk speelde zich veelal uit het zicht af. Zoals het monitoren van nieuwe aanvragen op de website. “Soms vinden mensen elkaar snel en wordt alles onderling geregeld, eerst via de website en daarna per mail of whatsapp. Daar hebben wij amper omkijken naar. Maar er zijn ook aanvragen waar je echt dieper in moet duiken en je creativiteit moet laten werken. Je hebt dan veel contacten met allerlei verschillende mensen. En als je dan samen tot een mooie oplossing komt, waar iedereen bij geholpen is, dan is dat super fijn!” Als voorbeeld noemt Josien de inzet van AZC bewoners, bijvoorbeeld bij zware klussen. “Op het AZC zijn veel jonge sterke mannen, die het fijn vinden om eens iets om handen te hebben. En wij kunnen dat soort krachten heel goed gebruiken. We regelen dan dat zij kunnen helpen bij zo’n klus. Iedereen blij!”

Josien benadrukt dat VIPvoorElkaar zoveel meer is dan een vrijwilligersorganisatie voor oudere, eenzame mensen. “We werken met zoveel verschillende doelgroepen. Dagelijks maken we mooie matches tussen hulpvragers en hulpbieders. We hebben inmiddels een enorm netwerk opgebouwd, waar we uit kunnen putten. We zijn op heel veel gebieden actief en op steeds meer plekken zichtbaar, zowel online als in de dorpen. En nog steeds zijn er inwoners die nog nooit van VIPvoorElkaar hebben gehoord. Dat verbaast me soms wel.”

Taalcoach voor het leven?

Naast al haar loketwerkzaamheden voor VIPvoorElkaar is Josien ook al sinds 2017 taalcoach van een Turks gezin in Rijen. Dit vrijwilligerswerk blijft ze gewoon voortzetten. “Normaal doe je dat voor een periode van één jaar en met één persoon, maar bij mij is dat wat anders gelopen”, lacht Josien. “Ik heb echt een goede relatie met dit gezin gekregen en dat voelt heel bijzonder. Ik begon met de vader, die als eerste in Nederland aankwam. Twee jaar later, in 2019, kwamen zijn vrouw en twee dochters hem na. Tijdens de coronaperiode zijn we overgestapt op videobellen en dat doen we nog steeds. Later vanmiddag heb ik een call met een van de meisjes, die allebei VWO doen. Ongelooflijk hoe snel zij zich de taal hebben eigen gemaakt. Ik ben echt heel trots op hoe ze het hier nu doen’.”

Terugkijkend concludeert Josien dat het vrijwilligerswerk de laatste jaren voor haar een ideale manier was om zinvol bezig te zijn, ondanks een soms tegenstribbelende gezondheid. “Ik maakte zo’n 8 tot 12 uur per week, maar kon dat doen op tijdstippen en plekken die mij het beste uitkwamen. Dat was echt ideaal. En daarbij komt dat ik veel energie krijg van geven. Dat was voor mijzelf ook weer een mooi cadeautje.”

Mocht je na het lezen van dit artikel nu denken: zo’n backoffice functie, dat lijkt me echt leuk vrijwilligerswerk! Neem dan contact op met VIPvoorElkaar (mail naar danielle@vipvoorelkaar.nl). Wie weet word je binnenkort Josiens opvolger.

Met dank aan Heidi’s bloemerij voor het mogelijk maken van het bloemetje.