Een belangrijke mijlpaal is bereikt in de bouw van de nieuwe spooronderdoorgang bij De Vijf Eiken in Rijen. Op dinsdag 15 augustus werd de bijzonder grote tunnel ingeschoven. Met precisie en een zorgvuldige planning is de tunnelconstructie geleidelijk naar de daarvoor bestemde plek geschoven. In ruim 26 uur werd deze spannende klus geklaard.

Het inschuiven van de tunnel is een bijzondere techniek die nog maar weinig in Nederland is toegepast. Een woordvoerster van Prorail vertelt: ”Onze collega’s van Heijmans Infra Civiele Specialismen voerden dit uit. Door middel van maximaal tien duwcilinders inclusief stempelconstructies werd de tunnel naar zijn definitieve plek geschoven. Het bijzondere aan deze operatie is dat de onderdoorgang over het zand schoof in plaats van over de schuifbaan.”

Spannend

Tijdens de werkzaamheden waren er meerdere spannende momenten. Zo moest voorafgaand aan de buitendienststelling van het spoor de grondwaterstand verlaagd worden. Dat lukte gelukkig en op maandag 14 augustus, werd gestart met het schuiven van de onderdoorgang naar de definitieve positie. Aan het einde van de buitendienststelling werd er uitgekeken naar het moment waarbij de allereerste trein over de nieuwe onderdoorgang reed De planning was dat dit in de vroege ochtend van vrijdag 19 augustus op zaterdag 20 augustus zou gebeuren.”

Veiliger verkeer

De nieuwe onderdoorgang zal niet alleen de verkeersstroom versoepelen, maar vergroot ook de veiligheid van weggebruikers. Naar verwachting kan het verkeer vanaf de zomer van 2024 door de nieuwe tunnel rijden.

De werkzaamheden maken onderdeel uit van het project N631 Rijen-Oosterhout van de provincie Noord-Brabant. Om veiligheidsredenen is het niet mogelijk om de bouwplaats te bezoeken of live mee te kijken. Wel maakt Prorail een timelapse van de werkzaamheden.