Overloopwissels door ProRail verwijderd:
Terugkomend van mijn vakantie constateerde ik, dat de overloopwissels van station Gilze-Rijen verwijderd waren. Letterlijk als een dief in de nacht heeft ProRail in het afgelopen weekend geregeld, dat Gilze-Rijen formeel geen station meer is, maar een halte aan de vrije baan. Dit gebeurt tegen de wens van NS, die in oktober 2018 bezwaar maakte tegen het voornemen van ProRail. Zelf heb ik als betrokken reiziger en vrijwilliger op het station een briefwisseling gevoerd met ProRail en heb ook NS en de gemeente hierover geïnformeerd, overigens zonder resultaat.
Door het verwijderen van deze wissels is alle flexibiliteit op de spoorlijn Tilburg-Breda verdwenen. In het verleden konden tijdens een storing de sprinters in Gilze-Rijen ’keren’, zodat een gedeelte van het spoor wél bereden kon worden. Voordeel voor de reiziger, die hierdoor wellicht geen gebruik hoeft te maken van een treinvervangende bus en daardoor sneller op zijn of haar bestemming kan zijn, voordeel voor NS omdat het inzetten van bussen beperkt kan worden. Ook konden treinen op deze wijze in Gilze-Rijen een defecte (goederen)trein, die urenlang langs het perron stond, inhalen.
VOS
Treinreizigers weten het: Er zijn regelmatig storingen op het traject Tilburg-Breda, gepland, maar ook ongepland. Bij een langdurige storing (meer dan twee uur) worden vaak VOS’ers opgeroepen. Dit zijn ’Vrijwilligers op Station’ die dan ter plaatse komen. Ik ben zelf een van de VOS’ers en ervaar zelf dat treinen regelmatig gebruik maken van een of beide overloopwissels. Dit kan helaas niet meer, waardoor alle flexibiliteit op ’ons traject’ verdwenen is. In sommige gevallen zou, als de Sprinter niet rijdt, de IC Zwolle-Roosendaal op station Gilze-Rijen stoppen, zodat de verbinding naar Breda c.q. Tilburg gehandhaafd blijft.
Han van der Hart